Letűnt idők romában – a Csepel 130-as

Autó-Motor magazin

1948-ban itthon úgy döntöttek, hogy létrehoznak egy olyan katonai célokra is alkalmas közepes méretű tehergépjárművet, ami kiszolgálja a honvédséget. Ez volt a Csepel 130-as.

A Csepel 130 egy magyar gyártmányú kisteherautó, amelyet a Csepel Autógyár állított elő. Ez a jármű a 20. század közepén, különösen az 1950-es és 1960-as években volt népszerű Magyarországon és a szocialista blokk országaiban.

A főbb műszaki paramétereket az egy évvel korábban létrejött Haditechnikai Intézet (HTI) irányozta elő, a jármű mintájául az amerikai Dodge WC 50-es sorozatának ún. ¾ tonnás tagjai (T214-es típus, WC51 és WC52) szolgáltak.

Igaz, hogy az amerikai Dodge WC 50 volt az alapja?

Igen, igaz, hogy a Csepel 130 kisteherautó tervezésekor az amerikai Dodge WC sorozat járművei szolgáltak alapként vagy inspirációként. A Dodge WC sorozat katonai teherautóit az Egyesült Államokban a második világháború alatt gyártották, és ezek a járművek széles körben használatosak voltak a szövetséges erők körében.

A második világháború után, a Marshall-segély részeként, számos amerikai katonai járművet, köztük a Dodge WC teherautókat, Európába szállítottak. Ezek a járművek szolgáltak mintaként a Csepel 130 fejlesztéséhez.

A Csepel mérnökei a Dodge WC alapvető tervezési elemeit vették alapul, de jelentős módosításokat és fejlesztéseket hajtottak végre, hogy megfeleljenek a helyi igényeknek és a magyar gyártási lehetőségeknek.

A vezetőfülkéből, szükség szerint kapcsolhatták az összkerékhajtást: a mellső tengely – és a 3,5 tonna teherbírású csörlő – hajtását végző osztómű közös egységet képezett az ötfokozatú sebességváltóval, amit a motorral egybeépítve gumibakokkal rögzítettek az alvázhoz. A hátsó futóműnél önzáró ZF differenciálművet alkalmaztak.

Habár a Csepel 130 inspirációt merített a Dodge WC-ből, saját, egyedi jellemzőkkel rendelkezett, beleértve a motor, a futómű és egyéb alkatrészek terén végrehajtott módosításokat.

A Csepel 130-at a magyarországi Csepel Autógyárban gyártották. A jármű gyártása az 1950-es években kezdődött.

Robusztus és egyszerű kialakítású kisteherautó volt, amelyet elsősorban kereskedelmi és ipari felhasználásra terveztek.

  Egy nem minden napi pillanat

A Csepel 130 jellemzően erős motorral rendelkezett a maga korában, amely alkalmas volt különböző áruk szállítására, még nehéz terepviszonyok között is.

Sokoldalúsága miatt később széles körben használták különböző ipari és mezőgazdasági feladatokra, valamint a katonai és civil szektorban is.

A Csepel 130 a magyar járműipar egyik jelentős terméke volt, és fontos szerepet játszott az ország ipari fejlődésében.

A Csepel 130 nemcsak Magyarországon, hanem a szocialista blokk többi országában is népszerű volt, részben a Comecon kereskedelmi megállapodásoknak köszönhetően.

: A jármű híres volt megbízhatóságáról és tartósságáról, amely hozzájárult hosszú élettartamához és népszerűségéhez.

A Csepel 130 katonai változata

A katonai változat általában robosztusabb kialakítással rendelkezett, beleértve az erősített vázat és futóművet, hogy jobban ellenálljon a nehéz terepviszonyoknak.

A katonai változatot úgy tervezték, hogy sokoldalúan felhasználható legyen, például szállítójárműként, műszaki támogatásra, vagy kommunikációs központként.

Lehetőség volt különböző katonai kiegészítők, mint például rádiókommunikációs berendezések, fegyvertartók és egyéb katonai felszerelések hozzáadására.

A Csepel 130 katonai változata fontos szerepet játszott a magyar és a Varsói Szerződéshez tartozó többi ország katonai járműparkjában. Ezek a járművek megbízhatóságukkal és sokoldalúságukkal bizonyultak hasznosnak a különböző katonai feladatokban, és hozzájárultak a regionális védelmi képességek növeléséhez a hidegháború idején.

Ez a fajta technológiai transzfer és adaptáció nem volt ritka a második világháborút követően, különösen a szovjet befolyás alatt álló országokban, ahol a nyugati technológiák helyi változatait fejlesztették ki. A Csepel 130 tehát egy példa arra, hogyan alkalmazták és alakították át a már meglévő katonai technológiákat civil és kereskedelmi célokra a háború utáni időszakban.

A cikk egyes részleteinek összeállításában szerepet játszott az Itthonról-haza és az MI.

Borítóképen: Csepel 130 (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Cooper6)


  Egy nem minden napi pillanat

További híreink

Megosztom

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .