Van egy korosztály a volt keleti blokkban, akiknek nem újdonság, ha még lát néhány kifutó modellt az alábbi autó típusokból a hazai utakon is.
Moszkvics 412
Pontos gyártási darabszám híján került az utolsó helyre, de jelentősége miatt kihagyhatatlan a típus. Sosem tudott kilépni a Lada árnyékából, de a keleti blokk így is szerette – Moszkvics 412 (1971) veteránteszt
Volga M21
A szovjet autóipar egykori csúcsterméke, ami a tervgazdálkodásnak megfelelően nem a széles tömegeket célozta meg. Ennek ellenére azért sikerült 638 875 darabot legyártani csak az M21-es típusból. Az M21-es Volga akkoriban mutatkozott be, amikor szovjet tankok tiporták el az ’56-os forradalmat, aztán három sorozatban egészen 1970-ig gyártották, és fokozatosan kiváltotta a bogárhátú Pobedákat.
ZAZ 968M
A legolcsóbb, és sokak véleménye szerint a legszörnyűbb szovjet autó. Nincs pontos adat a gyártási darabszámra vonatkozóan, de 1976-ban már elérték az egymilliót és naponta 600 darabot ontott magából a Zaporozsec gyár. A Zaporozsec (oroszul: Запорожец, ukránul: Запорожець) az ukrajnai Zaporizzsjai Autógyár (ZAZ) személygépkocsi-márkája. A különféle kialakítású Zaporozsec gépkocsikat a ZAZ 1958-tól 1994-ig gyártotta. A Zaporozsec név jelentése: zaporozsjei lakos. A Belgiumba exportált változatának Jalta, az Ausztriába szállított változatnak Eliette volt a neve.
Škoda 100/110
1969-től egészen 1977-ig gyártották a gömbölyű formával hódító faros Škodát, 1 079 708 autó készült különféle verziókban. 1969 augusztus 25.-én kezdődött meg a Skoda 100 gyártása a Skoda mlada boleslavi gyárában, éppen hogy, mivel nem sokkal előtte még tűzvész pusztított ugyanitt, amely 320 millió koronás kárt okozott a gyárban – szerencsére az öregebb részen, így a termelés, legalábbis a Skoda 100-é, zavartalanul beindulhatott.
Zastava 311
Az 1971-2008 között gyártott típus még mindig nagyon népszerű a balkáni államokban. Összesen 1 273 532 darabot gyártottak belőle és az autót 1116 cm3-es 55 LE-s motor hajtotta, 140 km/h végsebességgel.
Škoda 105/120
Erről a modellcsaládról még élénk emlékek élnek és a körülményekhez képest komoly sikernek számít, hogy a 105-ösből 839 811, a 120-asból 1 068 189 darabot gyártottak Csehországban (pontosabban Csehszlovákiában). . Sokaknak csak az a kép ugrik be róla, ahogy rogyásig pakolt tetőcsomagtartóval, gőzfelhőbe burkolózva áll az M7-es leállósávján, mások viszont nosztalgiázva gondolnak a régi kirándulásokra, és esküsznek arra, hogy jó kis kocsi volt. Mozgalmas negyven éven van túl a 742-es gyári kódú csehszlovák csoda, és bármilyen furcsa is, mi már látjuk benne a jövő klasszikusát.
Dacia 1300/1310
1969-2004 között kisebb módosításokkal folyamatosan gyártották.1 959 730 darabot gyártottak le Mioveniben. Az autó a szedán és a kombi változat mellett pick-up változatban is elérhető volt. Ilyen egy igazi világautó: Romániától Brazílián át egészen Zimbabwéig a földkerekség számtalan pontján gyártották a Renault 12-est. És bizony voltak érdekesebb leszármazottai is, mint a nálunk oly jól ismert Daciák.
Trabant 600/601
Az olcsó, mára legendás, 26 lóerős, kétütemű motorral pöfögő keletnémet kisautó 2 774 821 példányban hagyta el a zwickaui gyárépületet. Az első Trabant 1957. november 7-én gurult le a futószalagról, a legelterjedtebb autó volt Kelet-Németországban, és a többi szocialista országba is exportáltak belőle. Neve az akkoriban fellőtt első szovjet műhold, a Szputnyik–1 német megfelelőjéből származik, mintegy tiszteletből.
Fiat 126p
Termelést tekintve a Trabanton is túltesz, 3 318 674 készült Lengyelországban, plusz még 1,3 millió az olaszoknál. A Fiat 126 egy miniautó, amelyet 1972 októberében, a Torinói Autószalonon mutattak be, mint a Fiat Nuova 500 utódja. A modellt 1972 és 1980 között gyártották. Magyarországon és a keleti blokk többi országában ismertebb volt a Lengyelországban gyártott változat, a Polski Fiat 126p, melyet 1973-tól egészen 2000-ig gyártottak. Olaszországban a 126-nak csak 1993-ban jelent meg a közvetlen utódja, amely a Cinquecento nevet kapta.
Lada 2101-2107
A klasszikus Ladák szédítő végeredménye: 1970-2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101 egyenes ági leszármazottaiból! Csak a 2101-est nézve is tekintélyes óriási mennyiségről van szó, ebből 4 847 000 darabot gyártottak,így lett a legnépszerűbb autó a szocializmusból.
Wartburg 1000/311-353
A felsorolásból nem maradhat ki a Magyarországon igen népszerű Wartburg. 1966-ban megjelent Wartburg 1000 szögletes karosszériájával új korszakot nyitott, ami egészen 1991-ig tartott. Az utolsó kétütemű kivitel 1988-ban készült el, így 1 224 662 darab 353-as gurult ki a gyárkapun.
Ha régi Wartburg, akkor púpos – mondaná a régi autók avatott rajongója. A 311-esek áruk, a ritkaságuk és a koruk miatt viszont ma már szinte elérhetetlenek, egy kalandvágyó új veterános viszont a 353-assal igazi időgépre tehet szert. A kockának becézett 353-as is egyrészt elég öreg már, másrészt meg megérdemli a figyelmet a régen gyakori, ma már kifejezetten ritka kocsi. Kereken 50 évvel ezelőtt, 1965-ben még nem ő, hanem a púpos legutolsó szériája, a 312-es jelent meg. Elődjétől annyiban különbözött, hogy 15 helyett 13 colos kerekei voltak és a hátsó felfüggesztését keresztlaprugósról oldalankénti spirálrugósra cserélték. / Autonavigátor.hu
- Ez nagyon durva! Te mit tennél ha egy ilyen jönne szembe veled?
- „Lehetetlen nincs de a csodákra nálunk is várni kell”
- Mától hosszabbodnak az éjszakáink
- Gyorsan szaporodnak a kullancslegyek
- Olimpia az űrben 2024