Arold Péter
F 11 Tiger – Ezt nevezik igazán baráti tűznek. Lehetséges, hogy egy vadászrepülőgép utolérje a saját kilőtt lőszerét?
Igen. 1956-ba, a haditengerészet számára kifejlesztett vadászgépet tesztelt Thomas W. Attridge Jr. pilóta. Mindent ki szeretett volna hozni a gépből, ezért a „gázt padlóig nyomta”.
A tesztelt gép, egy F 11-es vadászgép volt, amelyet a Grumman fejlesztett az amerikai haditengerészet számára. A pilóta egy manőver után 20 fokos dőlésszögű ereszkedésbe kezdett és közben a tenger felé kilőtt egy 4 mp-es sorozatot a gép fegyverzetéből, majd szöget változtatva tolóerőt növelve tovább gyorsult.
Egy perccel később valami beszakította a pilótafülke ablakát, és a gép hajtóműve is nagyon furcsa hangokat kezdett kiadni.
emlékezett vissza a pilóta.
Ugyan a lövedékek komoly tempóelőnnyel rendelkeztek, – hiszen a gép sebességéhez ilyenkor hozzáadódik a kilövési sebesség –, és nagyjából 3200 km/h sebességgel indultak, a levegőben viszont rohamosan vesztettek a sebességükből, miközben a lövéseket leadó vadászgép ereszkedés közben folyamatosan gyorsult. Így jöhetett létre a meglehetősen furcsa ütközés a levegőben, amikor az F–11-es utolérte a saját maga által kilőtt lövedékeket.
Mindez a nem egészen könnyű landolást után derült ki, amikor megtalálták a gép testében és hajtóművében azt a három lövedéket, amelyeket a repülő utolért.
Az F11-es annyira tönkrement a „landolás” következtében – egy erős részen hajtott végre kényszerleszállást, a hajtómű leállása miatt – , hogy javíthatatlanná vált. Ez a malőr nem vette el a megrendelő kedvét és 200 darabot rendelt a haditengerészet számára.
Ez a típusú vadászgép ugyan nem maradtak szolgálatban sokáig, a gyorsabb és jobb F–8-as és F–4-es típusok hamar leváltották őket, de a Blue Angels kötelék viszont egész sokáig, 1969-ig használta a típust légi bemutatókon.
- Ez nagyon durva! Te mit tennél ha egy ilyen jönne szembe veled?
- „Lehetetlen nincs de a csodákra nálunk is várni kell”
- Mától hosszabbodnak az éjszakáink
- Gyorsan szaporodnak a kullancslegyek