Moszkvában rengeteg az autó, nincs motorkerékpár és olcsó a taxi

Autó – 1948. I. évfolyam, 1. szám, Március 1—15. — Ára: 1.50

Az Arcanummal kötött együttműködésünk keretében elindítottuk a “Digitális Történelem” blogunkat, az elmúlt 250 év feldolgozott és digitalizált sajtó anyagjaival.


Dinnyés Lajos miniszterelnök nyilatkozata a moszkvai közlekedésről.

— Négy napig voltam Moszkvában. Bejártam a várost, de egész idő alatt összesen két lovat láttam: egyet az Operában máskat kitöm’-a Haditechnikai Múzeumban. Ezzel a humoros bevetéssel kezdte nyilatkozatát Dinnyés Lajos minisztereinek, amikor Moszkvából való visszatérése után megkérdeztem: milyennek látta a moszkvai utca forgalmát.

— Első benyomásom — folytatta ezután Dinnyés Lajos — az a nyugati értelemben vett hatalmas forgalom volt, amely Moszkva utcáin hullámzik A főutakon 6—8, soros oszlopokban száguldanak az autók. Ha egy kereszteződésnél rövid időre leállítják a forgalmat, pillanatok alatt annyi autó gyűlik öszsze, mint amennyi’ nálunk ’ ( itt a ciik nem olvasható ) Taxi van? — Eleinte azt hittem, hogy nincs. Később rájöttem, az a sok luxusautó, amely a forgalmas helyeken várakozik, mind taxi. Egyik kísérőm tanított meg: abból ismerhetem meg őket, hogy oldalukon vékony kockás csík van. Én magam nem utaztam taxin, de a delegáció többi tagjától tudom, hogy Moszkvában olcsóbb taxin utazni, mint Budapesten.


Tulajdonképpen kinek van autója Moszkvában?
— Mondhatnám annak, akinek éppen jól esik. Egy igen jó személyautó ára körülbelül 12.000. rubel. Ennyit minden munkás össze tud gyűjteni. A személyautókkal kapcsolatban érdekes azt is megjegyezni, hogy elsősorban nagy kocsikat látni és hogy az autók kifogástalan állapotban vannak. Horpadt sármentőt vagy rosszul fényezett kocsit alig látni.

És motorbicikli? — Motorkerékpárt egyáltalában nem látni Moszkvában. Ez Oroszországban a vidéki városok és falvak közlekedési eszköze. Az oldalkocsis motorkerékpár ismeretlen fogalom.
Úgy hallottam, meglátozgatta a moszkvai autógyárat?
— Ennél csodálatosabbat alig láttam életemben. Nom dőlja el, a futószalag egyik végén lát egy alvázat kerekek nélkül. 300 méterrel odébb pedig beindítják a motort és kijön a kész autó. Öt, percenkint egy teherautó készül el. A gyárban több mint 100 000 ember dolgozik.
— Ennél többet, azt hiszem, nem mondhatok az orosz automobilizmusról — fejezte be nyilatkozatát Dinnyés Lajos miniszterelnök


Boday Katalin

Hozzászólok

Szólj hozzá

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .