Restaurált “faros” Ikarus 66 a Közlekedési Múzeumban

Restaurált “faros” Ikarus 66 a Közlekedési Múzeumban

Bemutatta gyűjteményfejlesztési programjának első eredményét, egy restaurált, “faros” Ikarus 66-ost pénteken a Közlekedési Múzeum, a felújított járművel – amelyet a hétvégi Ikarus minifesztiválon a közönség is megtekinthet – megalakult a múzeum nosztalgiabusz-flottája.

    A kormány május 31-i határozatában 6,674 milliárd forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (többek között modellek, egyenruhák és térképek) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét – közölte az intézmény pénteken az MTI-vel.


    A program első kézzelfogható eredménye a most bemutatott Ikarus 66-os. “Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték talán egy faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja” – idézte a közlemény Vitézy Dávid főigazgatót.


    A közlemény szerint a gyűjtemény új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig.


    A múzeum példányát 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized végén a Mezőgép vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen a forgalomból való 1983-as kivonásáig. Ezt követően a járművet egy méhész használta, oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítva ki, valamint kiszerelve az üléseket is.


    Az autóbusz lényegesebb fő darabjai, így motorja, váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, és látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt. A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az Ikarus 66-ost; aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta – olvasható a közleményben.


    Mint a múzeum hangsúlyozta, nem egy már működő, felújított járművet szerettek volna megvenni, hanem az enyészettől megmenteni egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából.


    A Közlekedési Múzeum ugyanis az Ikarus-örökség közintézményi megőrzését is felvállalja – emlékeztetett az intézmény, amelynek 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, ám az azóta megkezdett, a kormány által is támogatott gyűjteményfejlesztési programjának egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése.


    A közlemény szerint a múzeum nemcsak a járművekre figyel, hanem a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok méltó megőrzésére is, ezért nemrég az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek a gyűjteménybe.


    Mindezek mellett a múzeum szorosan együttműködik az Ikarus-örökséget szintén fontosnak érző számos hazai céggel, szervezettel és gyűjtővel. Az augusztus 28-29-i hétvége a Közlekedési Múzeum leendő otthonában, az egykori Északi Járműjavítóban már ezt a partnerséget is szépen reprezentálja, ugyanis a BKV Zrt., a Volánbusz, a Légiközlekedési Kulturális Központ és a Lanta Kft. is elviszi buszait az Ikarus minifesztiválra.

Hirdetés


    Az intézmény célja az is, hogy az utcaképet egykor jellemző, régi járművek közül néhány nosztalgiamenetekre is alkalmas legyen. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban soha nem volt, most azonban a faros Ikarus mellett bemutatták az intézmény fiatal és bővülő nosztalgia autóbuszflottáját is, amelyet a faros Ikarus mellett egy Ikarus-311-es és egy szintén frissen felújított Ikarus-211-es alkot.


    Az autóbuszokkal elindult gyűjteményfejlesztés az új Közlekedési Múzeum megnyitásáig, 2026-ig folytatódik a májusi kormánydöntés értelmében. A műtárgyak az új Közlekedési Múzeum kiállításában, illetve egyes darabok a most megalapozott nosztalgia flottában lelik meg végleges otthonukat a közlemény szerint.

Vélemény?

  • Merkely nem ad esélyt az oltatlanoknak – el fogják kapni
    by kobanya on 2021.10.08. at 16:07

    A Semmelweis Egyetem rektora úgy látja, a negyedik hullám járványgörbéje teljesen máshogy fog kinézni, mint a korábbiak. Nem ad esélyt a beoltatlanoknak Merkely Béla a Semmelweis Egyetem rektora a delta változattal szemben – az Infó rádiónak adott nyilatkozatában. A delta vírusvariáns rendkívüli fertőzőképes, és meg fogja találni azokat a személyeket, akik nincsenek beoltva” – gyakorlatilag minden oltatlan el fogja kapni ezt a The post Merkely nem ad esélyt az oltatlanoknak – el fogják kapni appeared first on X. kerület – A Mi kerületünk.

  • Új vezérigazgató a Szerencsejáték Zrt. élén
    by kobanya on 2021.10.05. at 09:44

    Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter október 1-jétől Bozóky Alexet nevezte ki a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatójának.     A nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter hétfőn az MTI-nek küldött közleménye szerint Bozóky Alex pályafutását a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban kezdte jogászként. Ezt követően 2014-2019 között a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban és a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter The post Új vezérigazgató a Szerencsejáték Zrt. élén appeared first on X. kerület – A Mi kerületünk.

  • Nagy bajban a mezőgazdaság – már sosem lesz olcsó a gyümölcs
    by kobanya on 2021.10.05. at 09:41

    Az éghajlatváltozás kedvezőtlen hatásai és a munkaerőhiány drámaian rontotta a gyümölcsültetvények jövedelmezőségét az elmúlt évtizedben. Korszakhatárhoz ért a gyümölcstermesztés: jelentősen csökkenő termőterületekkel, az intenzív ültetvények elterjedésével és a gyümölcsárak további erőteljes növekedésével kell számolni a következő években – derül ki az Agroinform.hu kedden megjelent elemzéséből. A következő években jelentősen csökkenő termőterületekkel, az intenzív ültetvények elterjedésével, és a gyümölcsárak további erőteljes The post Nagy bajban a mezőgazdaság – már sosem lesz olcsó a gyümölcs appeared first on X. kerület – A Mi kerületünk.

Ha érdekesnek találtad, írd meg véleményed

Hozzászólások lezárva.