Első ajtós felszállás

Egyre több vonalon lesz kötelező az első ajtós felszállás

A BKK a közeljövőben újabb vonalain vezeti be az első ajtós felszállási rendet, de csak ott, ahol ez nem okoz érdemi menetidő-növekedést.

Az első ajtós rendszer az elmúlt több mint tíz év tapasztalatai alapján hatékony lehetőség a bliccelés visszaszorítására, a jegy- és bérletvásárlás motiválására, és új járatok bevonásakor csak néhány napig okoz pár perces növekedést a járatok közlekedésében – közölte oldalán a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ a javuló jegy- és bérletvásárlási szokások és az utasok biztonságérzetének növelése miatt a jövőben minden olyan vonalra kiterjeszteni tervezi az első ajtós felszállási rendet, ahol az nem okoz fennakadást vagy nem növeli jelentősen a menetidőt.

A rendszer nem mindenütt és nem minden időszakban lesz érvényes, tehát a kifejezetten forgalmas vonalszakaszokon a hétköznapi csúcsidőszakban egészen biztosan nem kell számítani arra, hogy az első ajtós felszállási rend nehezítené az utazást. Az újabb vonalak bevonása ütemezetten történik majd, a BKK előzetes tájékoztatást ad róla, így egy-egy térségben egységesen, azonos időben kell majd az utasoknak hozzászokni az új rendhez.

Mielőtt a BKK egy új vonalon vezeti be az első ajtós felszállási rendet, azt mindig előzetes felmérés előzi meg, amely figyelembe veszi az adott vonal sajátosságait, menetrendjét, és a vonal menti jegyvásárlási lehetőségeket.

Az első ajtós felszállási rend 2009 óta létezik Budapesten, azóta több mint 200 vonalon, több mint 500 járművezetővel olajozottan működik a rendszer.


Mindeközben a BKV figyelőhöz eljuttatott levél szerint

Azért írok, mert nagyon fel vagyok háborodva/el vagyok keseredve az elsőajtós felszállási rend okozta késések miatt. Többféle járaton utazom Rákospalotán (125, 170, 231) és környékén, a 231-esen pár hónapja vezették be a rendszert.
Van olyan busz, amelyik tudja tartani a menetidőt, van, amelyik nem, és nem hiszem el, hogy szervezéssel, odafigyeléssel ne lehetne ezen változtatni. Alapvetően jó ötletnek tartom ezt a fajta ellenőrzést, nekem van bérletem, sok más utasnak szintén, nekem nem esik nehezemre előkészíteni/megmutatni…


Az első ajtós felszállás hatékony eszköz az utasok jegy- és bérletvásárlási hajlandóságának javítására, illetve a j ogosulatlanul utazó, az utazási feltételeket megszegő személyek kiszűrésére, ennek köszönhetően fokozza a járművön

  Bubi 3.0

utazók biztonságérzetét, és jelentősen hozzájárul ügyfeleink nyugodt, biztonságos utazásához.

A járművezetők által történő ellenőrzés lehetőséget teremt arra is, hogy a BKK ellenőrei túlnyomórészt olyan vonalakon dolgozhassanak, ahol nincs lehetőség az első ajtós felszállási rend bevezetésére.

Az első ajtón történő felszállási rendben üzemelő vonalak körében utoljára 2016-ban volt nagyobb bővítés, akkor a trolivonalak jelentős részét vonta be a rendszerbe a BKK. 2021. június közepe óta a 178-as járattal részben párhuzamossá vált 105-ös buszon, majd az elmúlt hetekben a Csepelen és Pesterzsébeten közlekedő járatokon vezette be az „első ajtózást”.

Az elmúlt napokban az említett dél-pesti térségben is csökkent az új rendszer bevezetésének első napjaiban tapasztalható járatkésés: az utasok időben előkészítik a jegyüket, bérletüket, mérséklődött a járművezetőknél vásárolt jegyek, és ezzel párhuzamosan a bliccelők száma is.

Nem budapesti sajátosság

Nemzetközi és a hazai példák is mutatják, hogy a rendszer nagyvárosokban közlekedő autóbuszokon is jól alkalmazható: Berlin, Stockholm, London, Oslo, vagy távolabbi példákat nézve Sydney, Montréal városában is teljesen természetes, hogy az első ajtón kell felszállni, ahol a járművezető ellenőrzi az utazási jogosultságot. Ez a rendszer elterjedt a hazai városokban is, így részben vagy kizárólagosan alkalmazzák többek között Székesfehérváron, Pécsett, Miskolcon, Szegeden, Debrecenben.

Az első ajtós felszállási rendről és az érintett fővárosi vonalakról bővebb tájékoztatás olvasható a BKK honlapján a bkk.hu/utazasi-informaciok/kozossegi-kozlekedes/elso-ajtos-jaratok linken.


Megosztom