Döntött a Közgyűlés a bringasávokról

Karácsony Gergely Budapest főpolgármester Facebook oldalán értekezett a kerékpársávokról, parkolók megszüntetéséről és a Nagykörúti helyzetről. .

A biciklisávokról, és a Nagykörút jövőjéről meghozott döntéseink is azt példázzák, hogyan, milyen elvek alapján hoz döntést az új városvezetés. A kiindulópontunk az a program, amelynek végrehajtására alig egy éve felhatalmazást kaptunk a budapestiektől. Megmosolyogtató az a kormánypárti próbálkozás, amely Tarlós István programját kéri rajtam számon. Kár a gőzért, mert én az élő, élhető és emberközpontú város programjához ragaszkodom, ahhoz, amely többek között így fogalmaz: „Budapestnek a napi politikai és népszerűségi érdekeken felülemelkedve világosan ki kell mondania, hogy a fenntartható és közösségi alapú közlekedési módok fejlesztésében hisz.”



Az „élhetőség” összetett fogalom. Vonatkozik a biztonsággal kapcsolatos igényre, ezen belül arra, hogy csökkenjen a közlekedési balesetek száma a városban. Egy élhető városban van munkalehetőség, megfizethető a lakhatás és sokszínű a kulturális élet. A szélesebb értelemben vett biztonság és a kiszámítható jövő mellett egy élhető Budapest víziójához igen jelentős mértékben az egészséggel környezettel kapcsolatos elvárások tartoznak. A budapestiek több zöldet szeretnének, tisztább levegőt szeretnének, esztétikus, jól használható köztereket szeretnének.
Ezt kell tehát szolgálniuk a közlekedéssel kapcsolatos változásoknak. És még egy dolgot: a járvány nyomán a változás nem csak lehetőség, de kényszer is Budapesten. Egész egyszerűen nincs olyan opció, hogy minden maradjon a régiben. Hogy mi a változás az iránya, az tulajdonképpen egészen világos. Világos, mert a világ összes, de tényleg összes nagyvárosának lépései azonos irányba mutatnak. Bogotától Berlinig, Barcelonától New Yorkig mindenhol fenntarthatóbb, zöldebb irányba lépnek. Budapest nem maradhat le.
Tudom, hogy minden változás eleinte okoz kényelmetlenséget, és vannak, akiknek érdeksérelmet is. Aki ettől megijed, aki mindig csak a per pillanat létező hangulata alapján akar döntéseket hozni, az pártpolitikus még lehet, de egy város vezetésére inkább ne pályázzon. Az autósüldözést is hagyjuk meg az akciófilmeknek, az autós uszítást viszont ideje befejezni. Mert mi nem úgy gondolunk a városra, hogy autósok, biciklisek, gyalogosok, közösségi közlekedést használók küzdenek egymással, hanem a városukat szerető budapestiek élnek, dolgoznak, szórakoznak, akik szeretnének eljutni céljukhoz. Nem egyik közlekedési formát kell a másik fölébe helyezni, hanem összhangot kell keresni.
Ennek jegyében döntöttünk az ideiglenes biciklisávok jövőjéről. Nem politikai hangulatkeltés alapján, nem zsigerből, és még csak nem is államtitkári Twitter-bejegyzések nyomán, hanem társadalmi konzultáció eredménye, az érintett civil szervezetekkel való konzultáció, az érintett kerületi polgármesterekkel való egyeztetés, a forgalomszámlálási adatok és műszaki tervek alapján. Ennek megfelelően, remélem, sikerült kompromisszumos megoldást találnunk:
– a Blaha Lujza tér és a Boráros tér között visszaadjuk a korábbi 2×2 forgalmi sávot
– a parkolósávok helyén kerékpársávok létesülnek
– a legszűkebb szakaszokon a kerékpársáv a járdákon halad
– a Blaha Lujza tér és a Nyugati tér között marad az utóbbi hónapokban megszokott forgalmi rend, kisebb beavatkozások történnek a közúti kapacitás növelésére:
– rövidebb szakaszokon 2×2 sávos kialakítás, lámpahangolás, és itt megmarad a parkolás is.
A változások szeptember folyamán valósulnak meg. elsőként a Teréz körúton a Nyugati térnél már szeptember első hetében, utána folyamatosan a további szakaszok szeptember első felében.
Emellett arról is döntöttünk, hogy nagy fába vágjuk a fejszénket: az a célunk, hogy a Nagykörút Pest valódi főutcája legyen. Olyan, ahol lehet sétálni, szórakozni, lehet biciklizni, igen, lehet autóval is közlekedni, és helyet ad Európa legforgalmasabb villamosvonalának. Azt szeretném, ha Budapest 150. születésnapjára, 2023-ra egy teljesen megújult Nagykörút lenne, több zölddel, több terasszal, több üzlettel, lehetőleg egységes arculatban és a közlekedési lehetőségek legszélesebb lehetőségeivel. Ez a munka, ahogy szoktuk, a budapestiek megkérdezésével, közösségi tervezéssel indul hamarosan
Megosztom