Arold Péter/budapest.hu
Indulnak a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási mintaprojektek Budapesten.
Júliustól októberig városszerte több közlekedésbiztonsági mintaprojektet valósít meg a Főváros az érintett kerületekkel együttműködve, az ott élők és ott közlekedők bevonásával. Szeptember végéig, hétvégente a gyalogosoké és a bicikliseké a rakpart; egyes forgalmas, lakóterületen átvezető út sebességhatára csökken, és több helyen forgalomcsillapított zónákat jelölnek ki a belvárosban közli a Főváros honlapja.
A rendelkezések az autósok részéről kiverték a biztosítékot, de az aktuális kerületek lakói örülnek a tervezettnek. A Hír TV az autósokat sújtó szabályozásnak nevezi az új rendeleteket.
Kormánypárti oldalról támadják a próbaidőszakot és megfontolatlannak, feleslegesnek nevezik az új szabályozást. Benedek Zsolt Erzsébetváros kormánypárti képviselője szerint a most kialakult káosz a szeptemberi iskolakezdéssel csak még tovább fog fokozódni.
Az új döntéssel októberig teszt jelleggel forgalomcsillapítási mintaprojektet vezetnek be a VI. és a VII. kerületi önkormányzat közreműködésével. A következő három hónapban Belső-Erzsébetvárosban az Andrássy út – Nagykörút – Rákóczi út – Károly körút közötti területen csökkentik a gépjárművel való átjárhatóságot.
A kerékpárosok és a lakók minden bizonnyal üdvözlik Karácsony Gergely elképzeléseit, hiszen számukra könnyebb lesz az élet. Budapest belső kerületeire nagy nyomást helyeznek az autóval közlekedők. Parkolót kereső autók pöfögik el az üzemanyagukat, ezzel szennyezve, az amúgy is rossz minőségű fővárosi levegőt. A tömegközlekedés elvileg alkalmas lenne a budapesti célpontok gyors megközelítésére, de valahogy az autós úgy van vele, ha már autója van, joga van használni is. Még akkor is, ha órákat kell ücsörögnie egymagában a városba befelé vezető utakon, akár egy külső kerület irányából.
Budapest egyik legnagyobb kihívása a romló életminőség, melynek okai többek között a kevés zöldterület, a balesetveszélyes közlekedés, valamint a megnövekedett autós forgalom miatt állandósult dugók és egyre romló levegőminőség. A városi életminőség problémáit igazolja, hogy Budapest belső kerületeiből az elmúlt 30 évben több mint 100.000 ember költözött el. Balogh Samu várostervező, kabinetfőnök szerint meg kell törni azt az ördögi kört, amit az okoz, hogy nem jó a belvárosban lakni a nagy forgalom és a zaj miatt, ezért sokan kiköltöznek az agglomerációba, ahonnan autóval jönnek vissza dolgozni a városba, még nagyobb forgalmat okozva- folytatja a fővárosi portál.
A jövőtervezéssel párhuzamosan a Főváros még tavasszal döntött arról, hogy az egyik legjelentősebb kihívás, a közlekedésbiztonság növelése és a forgalomcsillapítás érdekében átfogó intézkedéscsomagot készít. A tervezés részeként a kerületekkel együttműködve, Budapest különböző területeinek sajátosságaihoz igazodva, kisebb területeken valósulnak meg mintaprojektek július és október között. A mintaprojekteket az érintett lakosságot és a területet használókat megszólító, széles körű társadalmi egyeztetés kísér a https://kozossegitervezes.budapest.hu/ oldalon. A mintaprojekteket október végéig lehet majd véleményezni, melyeket a BKK felhasznál az év végéig elkészülő közlekedésbiztonsági terv kialakításánál. E több lépcsős közös munka eredményei alapján a további intézkedések 2021 folyamán, ütemezetten vezethetők majd be.
Az V. kerületben a Szabadság térnél már életbe léptek a változtatások, amelyek lényege, hogy a Honvéd utcából a Nádor utca fele nem lehet végighajtani a kerületen. Ennek az a célja, hogy az átmenő forgalom ne a kis utcákban, hanem a Bajcsy-Zsilinszky úton bonyolódjon.
Az augusztus elején induló mintaprojektekkel kapcsolatban Soproni Tamás, Terézváros polgármestere elmondta, szoros az együttműködés Erzsébetvárossal, hiszen a két kerület több fontos utcán is osztozik, a kerülethatárok nem akadályozhatják az átfogó koncepciók megvalósítását. Emellett már készülnek az Andrássy út egy szakaszán a szervizutak augusztusi lezárására, ahol kulturális programok lesznek, a későbbiek során egy szélesebb járda és megújult zöldfelületek kaphatnak helyet.
Az első mintaprojektek között szerepel Belső-Erzsébetváros forgalomcsillapítása is, amelynek célja Niedermüller Péter polgármester szerint, hogy az autósok ne használják a kerület szűk utcáit kerülőútnak, és minél kevesebb közterületet foglaljanak el parkoló autók, hogy helyükön több zöldfelület és több hely legyen a gyalogosoknak. Sétálóutcává válhat a Kazinczy utca Király utca és Dohány utca közötti szakasza, valamint a Király utca Károly körúti vége is.
Belső-Ferencvárosban szintén az átmenőforgalom okoz problémát a helyi lakosoknak, itt az átmenőforgalom elől történő lezárás már is beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a helyi lakosoknak gyalogos felületekből több, zajból pedig kevesebb jutott. Reiner Roland, Ferencváros alpolgármesterének beszámolója szerint a Bakáts tér két rövidebb oldalának tesztjelleggel való lezárása egy TÉR_KÖZ pályázat megvalósítását készíti elő, amelynek során a téren kevesebb beton és több zöldfelület lesz.
A mostani mintaprojektek között szerepel a Szentendrei út és az Üllői út egy-egy rövidebb, lakóterületen átmenő szakaszának zaj- és légszennyezettség csökkentése is, azzal, hogy a megengedett sebességhatár 50 km/h-ra csökken. Béres András III. kerületi alpolgármester szerint a környéken élők már régóta szeretnék, ha csökkenne a Szentendrei út közelében a zajterhelés.
Balogh Samu emlékeztet arra, hogy ezek az intézkedések nem önmagukban állnak és nem feltétlenül újszerűek, hanem a korábbi városvezetés idején egyhangúlag elfogadott Budapesti Mobolitási Tervben megfogalmazott célokat, egy élhetőbb közlekedési helyzet elérést szolgálják. A mintaprojekteket kísérve ezért a következő hetekben a Főváros intenzív kampányt indít a budapestiek megszólítása érdekében. A mintaprojektek eredményeiről és arról, hogyan folytatódik tovább ezeknek a változásoknak a sorsa októberben, a lakossági visszajelzések alapján, a kerületekkel közösen dönt a Főváros vezetése.